Вікторія Барабаш: В кризових умовах збільшується потік клієнтів у великі компанії

18.03.15, 11:57

Зараз ринок нерухомості, як і багато сфер економіки, працює в стресових умовах. Різновекторні прогнози і курсові коливання практично не залишають можливостей для планування та розвитку. Про те, як працюється сьогодні великим агентствам нерухомості і чого ріелтори очікують в найближчому майбутньому, ІАП «Столична нерухомість» поспілкувався з Вікторією Барабаш, генеральним директором АН Park Lane.

Купівельна активність зберігається

- На тлі всім відомих подій в політичному та економічному житті України, як Ви можете в контексті ринку нерухомості охарактеризувати перші місяці 2015 року? Чим вони відрізнялися від показників попереднього року?

- Перш за все, хочу сказати, що незважаючи на всі події, що відбуваються, ринок нерухомості – це сегмент, в якому збереглися і попит, і купівельна активність.

Якщо аналізувати показники січня-лютого, то в січні активність традиційно розпочалася з середини місяця через тривалий період свят. При цьому, якщо порівнювати початок 2014 і 2015 років, то нинішній рік характеризується великою кількістю людей, які приїхали зі східних регіонів і зайняті пошуком як житла, так і комерційних приміщень у власність та в оренду. Це питання першочергової важливості. І, звичайно, залишається попит зі сторони постійної категорії покупців – киян і тих людей, які вже давно проживають у столиці і готові вирішувати свої житлові питання.

- Як поводяться продавці і покупці нерухомості в умовах значних курсових коливань: націлені на пошук взаємовигідного компромісу чи «до останнього» кожен наполягає на своєму?

- Для ефективного досягнення компромісу між сторонами угоди необхідно, щоб в переговорах брав участь ріелтор. Завдання професійного ріелтора – привести сторони операції: продавця і покупця до взаємовигідного компромісу, тих умов, на яких буде укладено договір.

Сьогодні люди, охочі продати свою нерухомість, не наполягають жорстко на своїх умовах. Вони йдуть назустріч покупцеві, готові вирішувати питання і з курсом, і з термінами. Клієнти, які серйозно мають намір продати або придбати нерухомість, з нашою допомогою знаходять прийнятні умови і досягають результату. У тому числі, відбувається фіксація суми в національній валюті за певним курсом, що дозволяє сторонам з нашою допомогою ретельно і неквапливо підготувати всі документи для підписання договору, не відстежуючи щодня курсові коливання.

Через ріст комунальних платежів на квадратних метрах не економлять

- Багато побоювань висловлювалося в пресі та експертних колах щодо зміщення попиту в сторону невеликих квартир у зв'язку з очікуваним введенням податку на нерухомість і ростом комунальних платежів. Підтвердилося це на практиці?

- На одно- і двокімнатні квартири на сьогоднішній день, безумовно, є попит. Але він був завжди. Таку нерухомість купують як для вирішення житлового питання, так і з інвестиційною метою. Така інвестиція допомагає зберегти гроші і зробити вигідне вкладення на майбутнє. Багато людей використовували цю можливість і купували таким чином квартири. Цей вибір диктувався не вартістю комунальних платежів чи оподаткуванням, а сумою накопичених коштів. При цьому, ті покупці, які налаштовані на велику квартиру, не обмежують себе в розмірах заради зменшення платежів.

- Зараз на ринку київської нерухомості проявляється тенденція зміщення частини попиту в сегменті бюджетного житла в передмістя. Покупці пояснюють це тим, що при однаковому бюджеті в передмісті можна дозволити собі більш нове, просторе і комфортне житло, ніж в межах столиці. Практика ріелторів АН Park Lane це підтверджує?

- З початку року основний попит на житло в передмістях ми фіксували зі сторони приїжджих, які звикли жити в невеликих містах і у приватних будинках. Кияни, звичні до столичного ритму та інфраструктури, віддають перевагу все-таки квартирам у місті, або, якщо є можливість, квартиру в місті поєднують з проживанням у заміському будинку влітку.

Щодо квартир у передмістях, то користуються попитом в основному сучасні житлові комплекси-мікрорайони. Там є свої школи, дитячі садки, клініки, магазини тощо. У такому комплексі можна комфортно жити сім'єю, не виїжджаючи щодня в столицю. Такий формат приміського житла також затребуваний, враховуючи доступнішу, порівняно з Києвом, вартість.

Оренда в центрі – завжди в тренді

- Аналізуючи сьогоднішню ситуацію і процеси, що відбуваються в країні загалом і на ринку нерухомості зокрема, який розвиток подій в галузі Ви можете прогнозувати на весну-2015?

- У зв'язку з напливом у столицю людей з інших регіонів України, попит буде на бюджетні приватні будинки за ціною від 50 до 200 тис. доларів. Думаю, збережуть традиційну популярність одно-, двокімнатні квартири економ і бізнес-класу. Затребувана також буде оренда заміської нерухомості. Ринок оренди дозрів до діалогу і демонструє великі можливості компромісу у складних умовах.

- До речі, як змінилася сфера оренди нерухомості в Києві?

- На ринку оренди завжди популярні квартири в центрі та наближених районах. Якщо раніше ціни на таке житло прив'язували до курсу долара, то зараз люди шукають взаємовигідний варіант (прив'язка за середнім курсом, курсом НБУ, фіксація в гривні і т.д.).

Зараз вартість квартир в центрі і на масивах з хорошою інфраструктурою і якісним житлом (Оболонь, Голосієво) відрізняється не настільки суттєво, як це було, наприклад, 3-4 роки тому. Просто квартира в центрі буде, наприклад, меншого метражу, ніж за таку ж суму далі від центру. Єдиний сегмент, де ціна суттєво (на 20-30%) вища – це нові будинки в центрі. Це пов'язано як з високим попитом, так і з обмеженою пропозицією таких варіантів на ринку.

Багато приїжджих орієнтуються в першу чергу на місця, прив'язані до нового місця роботи або інших інфраструктурних об'єктів, наприклад, школи для дітей.

Виріс попит на офіси, переважно закритого типу, площею від 30 до 100 кв. м. Це пояснюється тим, що ті, хто переїжджають до Києва, перевозять сюди також свій бізнес.

Щодо орендної плати, більшість місцевих орендодавців фіксують ціну в гривні, а власники-іноземці, щоб не залишитися без орендарів і бути конкурентними в нинішніх умовах, знижують ціну у валюті.

Клієнт повинен бути центральною фігурою для ріелтора

- Які антикризові заходи були прийняті у Вашому агентстві, і які плани розвитку чи оптимізації у Park Lane на 2015 рік?

- Насамперед ми орієнтовані на клієнта. Наше головне завдання – якісна робота в інтересах клієнта. Оскільки пріоритетом для нас є якість обслуговування, ми досить строго підходимо до ріелторів, які не справляються з роботою на рівні нашого агентства. Таким природним чином відбувається певна оптимізація штату.

Також для великих компаній зараз хороший момент для розвитку в різних напрямках. Ми, наприклад, впроваджуємо нові IT-технології, які роблять спілкування клієнтів з нами більш оперативним і ефективним.

Другий момент пов'язаний з тим, що в кризових умовах закривається багато дрібних агентств, які не можуть «витягнути» бізнес у сформованій ситуації. Це збільшує потік клієнтів у великі компанії. Зростає також кількість ріелторів, які хочуть продовжувати роботу в цьому бізнесі. Зараз така можливість є тільки у провідних компаній. Наше агентство має багаторівневу систему навчання, мотивації та кар'єрного просування. Ми сприяємо виходу ріелторів на новий рівень, розстановці пріоритетів, вчимо наших консультантів, що центральна фігура в нашій роботі – це клієнт.

Источник: ІАП «Столична нерухомість»

Послуги агентства нерухомості «Park Lane»